Október 14., kedd
A fogadóóra megtette a hatását! Komolyan. Először Virág érkezett a
házunkhoz úgy, mintha kísértetet látott volna. A haja hátul sokkal erősebben
volt feltupírozva, és olyannyira a szemébe fésülte, hogy ezúttal tényleg nem
látott.
– Pech – kezdte köszönés nélkül, és beült hátra a kocsiba. Apu előtt nem
beszéltünk többet, úgyhogy csendben utaztunk, csak amikor kiszálltunk, akkor
kezdtünk rá, de totál egyszerre.
Én fújtam a magamét Vladár miatt, Virág pedig a saját szerencsétlenségét,
merthogy az anyukája és apukája is elment a fogadóórára, Gazdag mindkettővel
közölte, hogy Virág hülye matekból és bukásra áll, plusz Gondos beszámolt a
kémiajegyeiről is.
Teljesen ki volt akadva, és jobban befordult, mint valaha. Ja, és ha ez még
nem lenne elég, a szülei összevesztek, egymást okolták, úgyhogy állítólag
zengett tőlük a suli.
– Gondolj bele. Anyu ordított apuval, hogy tőle örököltem a selejtes
génjeimet, apu kiabált, hogy selejtes génjei anyunak vannak, úgyhogy a portás
csitította le őket. De gáz! – hadarta, miközben a bejárat felé lépkedtünk. A
szokásos négyes a lépcső alján ült, most viszont nem voltak vidámak, sőt, a
szokásos szívatás is elmaradt. Totál le voltak törve.
– Sziasztok – köszöntem, mire bágyadtan ránk néztek. –Fogadóóra? – kérdezte
Virág, még egy adag hajat fésülve a szemébe.
– Ne is mondd! – rázta a fejét Zsolti. – Totál kiakadtak, Barka belázította
a szüleimet, úgyhogy lőttek a PS-rangadóknak. Amíg végig nem nyálazom a
történelmet. Szívás. Meg kell néznem a 300-at, hogy legyen valami fogalmam
Spártáról – magyarázta.
– Ja, nekem is – értett egyet Dave. – És ha ez még nem lenne elég, az az
átkozott Kardos…
– Nekem mondod? – emelte fel a fejét Cortez. Érdekelt, amit mond, de azért
nem tudtam figyelmen kívül hagyni, hogy milyen végtelenül jól áll Corteznek, ha
gondban van. Wow. – Bocs, Reni, de a korrepetálások maradnak egy ideig – tárta
szét a kezét.
Ezért bocsánatot kérni? Ez megőrült? Én köszönöm, hogy ilyen sötét
irodalomból!– Oké, nem gond – vontam meg a vállam tettetett hanyagsággal, miközben
szinte kiugrottam a bőrömből.
– Mindannyian megszívtuk – jelentette ki Dave nagy bölcsen, majd elkapta a
röhögés. – De nem annyira, mint Ricsi.
A kijelentése osztatlan sikert aratott, Cortez, Zsolti és Dávid megállás
nélkül nevettek, Ricsi pedig idegesen fogta a fejét.
– Mi az? – kérdezte Virág.
– Hagyjátok már abba, ez nem vicces! Halljátok? – kiáltotta Ricsi, aztán
inkább felénk fordult. – Gondos…
– Mi van vele? Jó vagy kémiából, vagyis a jegyeid alapján – ráztam a fejem
értetlenül.
– Pont ez az! Pontosan ez a baj! Gondos versenyre küld! –
hadarta,
a többiek pedig még jobban röhögni kezdtek.
– Mi? – hőköltem hátra. Na ne!– Komolyan mondom! Kémiaversenyre küld! Ez
nem igaz!Még a vegyjeleket se tudom!Akármennyire sajnálom Ricsit, ezen én is
elmosolyodtam.
– Lám lám – lépett hozzánk Kinga. – így jár, aki csal.
– Na jó, most nincs szükségem a stréber okoskodásodra.
– Én megmondtam – vigyorgott önelégülten.
– Fejezd már be! Van
elég bajom nélküled is! A szüleim azt hiszik, zseni vagyok!– Majd a verseny
után biztosítod őket arról, hogy nem.
– Kinga,
szerintem most tényleg nincs szükség arra, hogy kioktass minket – ráztam meg a
fejem, ugyanis kialakult a lincshangulat.
– Renáta,
miért is állsz itt a bukásesélyesekkel? Így akarsz bevágódni, hogy sajnálatodat
fejezed ki, miközben téged egyáltalán nem érint az ő bajuk?– Igenis érint! –
szóltam közbe dühösen. Egyébként jó tudni, hogy Kinga újra a régi.
– Ó! –
kapta a kezét a szája elé. – Ó, tényleg! Rajz!– Nézd, van, ami nem megy, és nem
lehet megtanulni. Majd kijavítom valahogy – közöltem.
– Ennyire
béna nem lehetsz! Rajzból bukásra állni?– Kösz az együttérzést, most már
mehetsz is – küldte el Zsolti.
– Hozzád
meg ki szólt? – húzta össze a szemét Kinga, és kihúzott háttal beviharzott az
épületbe.
Első óra
irodalom, úgyhogy a szünetben mindenki, de mindenki Kardost szidta. Az
osztályban repkedtek a különféle jelzők, úgy tűnik, a tegnapi fogadóórán Kardos
osztotta a legjobban a szülőket.
Komolyan,
még az előttem ülő Jacques is elmormolt pár helyes francia káromkodást, amiért
Kardos kritikán alulinak minősítette a nyelvtantudását. Mármint a magyar
nyelvtant. A szülők pedig leleményesnek bizonyultak, majdnem mindenki kapott
valami megvonást vagy büntetést a tegnapi fogadó után, legtöbben korrepetálásra
kényszerültek, emellett állati divatos a netkorlátozás és a különböző játékok
megvonása. Robi és Andris dühödten mesélték, hogy nem elég, hogy nem
játszhatnak WoW-ot, de a LFS-től is eltiltották őket. Bármennyire szeretném,
nem tudtam együtt érezni velük, ugyanis fogalmam sincs, hogy miről van szó.
Arnold a szokottnál korábban érkezett,
vagyis tőle szokatlanul, a csengetésre. Ez meglepett. Ahogy beviharzott a
terembe, egyenesen hozzám lépett.
– Na jó!
Mindent megpróbáltam, hogy a lehető legbénább, legnyomorultabb, legszánalmasabb
képet készítsem, és ez még így is jobb lett, mint amit te valaha rajzolni
tudnál, de jó esélyünk van rá, hogy ne bukjunk le – közölte, és elém tett egy
rajzlapot.
– Mi? –
kérdeztem a papírra meredve. Tele volt radírozással, javítással, áthúzással, és
valóban, egy nagyon csúnya erdő volt a rajzon, körülbelül hatévesek pingálnak
ilyen fákat. Rögtön megértettem, hogy mi ez, és mosolyogva felnéztem Arnoldra.
– De rendes vagy!– Jó, ne ess túlzásba, csak segíteni próbálok – vonta meg a vállát,
miközben felült az asztalomra, és kihúzta maga alól a könyvemet, amire
természetesen ráült.
– És az
elveid? – kérdeztem, mert Arnold
soha senkinek nem segít. Tökéletesen tisztán kifejtette, hogy mindenki oldja
meg a maga baját. Erre készít nekem egy tőle igazán távol álló, borzalmasan
béna rajzot, csak hogy segíthessen. De kedves!– Az elveim némiképp módosultak,
a te eseted egészen más, egyszerűen ellenzem, hogy elcsússz egy olyan tárgyon,
amihez nincs érzéked. Ez esetben Vladár igazságtalan, túlontúl komolyan veszi
magát. És a tárgyát is – felelte. Nem kérdés, igazi barát.
– Figyelj,
őrülten jólesik, és tényleg, le a kalappal, ilyen ronda rajzot még nem láttam,
de – emeltem fel a táskám –, de hoztam a sajátom, így legalább nem bukunk le.
Már csak az kéne, hogy Vladár rád is berágjon – nyújtottam felé a rajzlapom. Arnold hosszasan nézte,
végül széttárta a karját.
– Ez mi?– Ja,
várj, mondom – hajoltam a lapom fölé. – Ez itt a nap, ez pedig egy tó…
– Tó? Ez a
körzővel rajzolt szabályos halmaz?– Nem halmaz! Tó! – erősködtem.
Miután jól
megnézte a rajzom, elismerően bólintott.
– Tudod,
mindent beleadtam, hogy igazán rossz rajzot készítsek neked, de hiába. Ez
mindent visz. Add be ezt, rögtön tudni fogja, hogy a tiéd – ugrott le az
asztalomról.
– Oké –
fordultam utána. – És még egyszer, köszi!Abban a pillanatban Ricsi kapta fel a
padomról a lapot, és összeráncolt szemöldökkel nézte.
– Ez megint
engem ábrázol?– Az egy tó! – ismételtem unottan, és inkább kikaptam a kezéből a
lapot. Jobb a békesség.
Kardos
indulatosan érkezett órára, ettől mindenki elhallgatott.
– A tegnapi
fogadóóra, remélem, ráébresztett benneteket arra, hogy komoly bukások vannak
kilátásban. A témát lezárva még megjegyezném, aki januárban kezd el hajtani, ne
számítson semmi jóra, úgyhogy javasolnám, szedjétek össze magatokat, mert a decemberig
elért átlagok sokkal jobbak már nem lesznek. Ezt garantálom! Szöveggyűjtemény!Mindenki
egyszerre nyitotta ki a könyvet, csak a lapok sistergése hallatszott. Az egész
óra néma csendben telt, a csengő úgy hasított a levegőbe, hogy a legtöbben
összerezzentek tőle.
– Reni! –
intett Kardos az óra végén, amikor a többiek szinte kimenekültek a teremből.
– Igen?– Édesanyádnak
említettem az irodalmi és műveltségi versenyt.
Szeretném
veled is átbeszélni.
– Igen,
anyu mondta, csak még nem tértünk rá, egyelőre a rajzot kell kijavítanom, arra
koncentrálok – vontam meg a vállam.
Olyasmi
történt, ami ritkán. Kardos halványan elmosolyodott.
Ijesztő volt, ahogy a vigyortól a bőre rásimult a csontos arcára.
– Hallottam róla – komorodott el újra. – Ha gondolod, válthatok pár szót az
érdekedben Vladár tanár úrral…
– Nagyon köszönöm, de inkább megoldom egyedül. Haller osztályfőnök úr már
próbált segíteni, és nem alakult túl jól – vontam meg a vállam. Kardos
bólintott, majd kiviharzott a teremből.
Az ebédszünetben Virággal együtt lementünk a tanáriba. Vladár az asztalánál
ült, és amikor meglátta Virágot, felcsillant a szeme.
Amikor meg engem, akkor szikrát szórt. Először természetesen Virág képeit
vette el, egytől egyig átnézte őket, talán túlontúl részletesen is, csak hogy
húzza az időt.
– Ezek fantasztikusak! Őstehetség vagy! – bólogatott büszkén.
Mondjuk, nem túlzott. Virág képei egész egyszerűen lenyűgözők.
Teljesen elkapta a halloween hangulatát, volt köztük manga stílusú, meg
volt komolyabb témájú kép is.
– Köszönöm – vigyorgott Virág a sarkán egyensúlyozva, így billegve
előre-hátra.
– Renáta? – váltott sokkal komolyabb hangsúlyra Vladár.
– Tanár úr, otthon elkészítettem az álomképet, amit a múlt órán kellett
volna.
– Nocsak, azóta talán álmodtál valamit?– Nem, csak a fantáziámra bíztam –
feleltem, és igyekeztem figyelmen kívül hagyni a cinikus, kötekedő stílusát.
– Akkor lássuk.
Vladár a tollával kopogtatott az asztalon, miközben a rajzomat bámulta. Jó,
tény, hogy nagyon béna rajz, pedig beleadtam mindent. Talán csak Virág rajzai
után sokkoló ennyire.
– Nos, tekintettel arra, hogy felajánlottam a javítási lehetőséget, amivel
a jelek szerint élni kívántál – bármilyen furcsán oldottad meg a feladatot –,
és mivel ezúttal hajlandó voltál minimális erőfeszítést tenni, kettes.
Megfelel? – vonta fel a fél szemöldökét.
– Igen, köszönöm – bólogattam szomorúan. Nem azért voltam szomorú, mert
csak kettes. Hanem mert milyen áron? Ha mondanám, se hinné el, hogy az egész
tegnap estét ezzel töltöttem.
Tehetségesen béna vagyok, ez van!– Átjavítom a naplóban, mehettek a
szünetre – köszönt el tőlünk.
Mikor becsuktuk az ajtót magunk mögött, hatalmas sóhaj szakadt ki belőlem.
– Látod, nem is ment olyan rosszul – vigasztalt Virág.
– Ahogy vesszük.
A büfénél sorba állva elemeztük a „Reni kontra Vladár” sztori újabb
epizódját, aztán vettünk két brióst, egy narancslét és egy forró teát Virágnak,
mert még néha köhög. Arnold az udvaron várt minket.
– Kettes – bólogattam.
– A te esetedben már ez is több, mint amire számítottam. Mit szólt?– Hát,
nem sokat – ráztam a fejem csalódottan.
A sulirádióban elhalkult a zene, és a stúdiós hangja szólalt meg.
– A következő szám Pósa Richárdnak, becenevén kis Einsteinnek szól, ezzel
kívánunk sok sikert a kémiaversenyhez!A rádió hangszóróiból felcsendült egy Green Day- szám, miközben az árkádok
alatt álló Ricsi Dáviddal és Zsoltival kezdett kiabálni.
– Ez nem vicces, hanem rém ciki! – magyarázta, miközben az udvaron mindenki
őket figyelte.
– Felmayer! – kiáltotta Arnold a fejét rázva. Dávid kérdőn felénk fordult.
– Einstein fizikus volt, te szerencsétlen!Az udvaron kitört a röhögés, még
Ricsi is önelégülten vigyorgott, Dave pedig eszméletlenül beégett. Szegény. J
– Na és? Kémia, fizika, ugyanaz – erősködött, de senki nem figyelt rá, csak
nevettek.
Otthon megírtam a leckémet, aztán mivel már nem csak Virágnak és nekem volt
gépkorlátozásom, hanem szinte mindenkinek, be se kapcsoltam a notebookom.
Inkább levettem a polcomról Gárdonyi Ida
regénye című könyvét, és
belekezdtem. Hihetetlen, hogy milyen sok idő marad, ha nem töltök annyi időt a
számítógép előtt, ma még azt az egy órát is megéreztem, amit kihagytam.
Helyette inkább segítettem a vacsorában, ami így egészen jól sikerült. Tényleg,
kétszer is ettem belőle. Anyu teljesen odavolt.
Vladár: 5/1 – lehet, hogy kettest adott, de megalázó volt. L
Virág rajzai: 5/5 – hihetetlenül jók. Ida
regénye. 5/5 – csoda, hogy eddig nem
olvastam, tetszik!Esti BL-nézés apuval: 5/5 – már tanulom a foci szabályait, komolyan,
unom, hogy Cortezék állandóan erről beszélnek, és nem értek belőle semmit. J
Október 15., szerda
Pont egy hét van az őszi szünetig. Ez igencsak meglátszott ma a sulin.
Totál káosz volt. Javában tart a rajzhét, Vladár kitetetett egy csomó képet: a
földszinti folyosókon ’56 képeit, az emeleten a halloweent ábrázolókat
állították ki. A szünetekben szinte mindenki végignézte a kirakott rajzokat,
köztük mi is, sőt mi többször is, ugyanis Virágnak hét(!!!) képe szerepelt. Ez
elég klassz dolog. Ha a rajzhét okozta káosz még nem lenne elég, a színjátszósok
szünet nélkül próbálták a jövő szerdai ünnepségre a darabot. Ezt a tesiteremben
tették, és mivel mind a négy a-s lány és Kinga is színjátszós, mi, Virággal
ketten tornáztunk volna, úgyhogy Korponay közölte, hogy választhatunk,
elfoglaljuk magunkat vagy suliköröket futunk. Naná, hogy az előbbit választottunk,
semmi kedvünk nem volt az iskola körül rohangálni, mint két lúzer. J Az óra első öt
percét a lelátón ülve töltöttük, és a próbát néztük. A könyvtárosnő (ő vezeti a
színjátszókört) egyelőre csak a szerepeket osztotta ki, meg a betanulandó
szövegkönyveket, úgyhogy ezt igazán untuk.
– Menjünk, nézzük meg, mit csinálnak a fiúk – pattantam fel, és Virágot
magam után húzva, csendben leléptünk.
A fiúk tesiórája az udvaron zajlott, fociztak.
Az árkádok alatt álltunk meg, és a focit néztük. Sokat nem értettünk
belőle, de azért szórakoztatóbb volt, mint az ünnepség próbáját bámulni.
Ráadásul Cortez elképesztően festett csapatkapitányként, a Szent Johannás
egyenmelegítőjében. – Arnold, mi lenne, ha visszarúgnád? Ez nem annyira
megerőltető! – rohant Dave a labda után, amikor Arnold simán hagyta, hogy elguruljon
mellette. Szemmel láthatóan lázadt a focizás ellen.
– Minek rúgjam vissza? Ha valakinek kell, úgyis utánamegy – közölte Arnold,
és tovább folytatta tevékenységét, azaz a fának dőlve ácsorgott.
Jacques néha beleért a labdába, sőt, lőtt egy gólt is, de a játékot egyértelműen
Cortez, Ricsi, Dávid és Zsolti uralta. A többiek inkább csak lézengtek.
– Emo, rúgd vissza! – kiáltotta Ricsi, amikor Virág mellett pattant a labda
az épület falán.
– Oké – ugrándozott Virág boldogan, aztán felemelte a labdát, és visszadobta.
– Rúgd! Tudod, mit jelent? – vette le mellel a labdát Ricsi, és a fejét
rázva folytatta a játékot.
A következő pillanatban Zsolti rúgása telibe kapta Cortez karját, úgyhogy
megállt a meccs.
– Hé, minden oké? – veregette hátba Zsolti, miután azonnal Cortez köré
gyűlt mindenki.
– Aha – röhögött Cortez a karját rázva. Tuti, hogy fájt neki, de annál
menőbb, mintsem bevallja. – Csak széttört az órám! –
csatolta
le a kezéről. Hű, tényleg nagy rúgás volt.
– Bocs, tényleg – mentegetőzött Zsolti, Cortez azonban csak a vállát
vonogatta, és felénk futott.
– Maradtok óra végéig? – kérdezte lihegve.
– Nem hiszem, mert hűvös van – közöltem a karomat dörzsölve.
– Mindegy, ezt odaadom, mert ha leteszem, biztos itt felejtem – tette a
kezembe a betört óráját. – Nincs egy órátok kölcsön?Kicsengetés előtt tíz
perccel abbahagyhatjuk – magyarázta.
– Tessék – vettem le a kezemről automatikusan a fehér Casiómat. Cortez
dünnyögött valami köszönetfélét, és már rohant is vissza a rá várakozó fiúkhoz.
Virág rám nézett, és elmosolyodott.
– Rákvörös a fejed.
– Rajta van az órám! – susogtam, és teljesen odavoltam. Wow. J
Tesi után Kingát elkérték infóról és franciáról, úgyhogy ő tovább próbált a
tornateremben, mi pedig átvonultunk infóra. A tanár Word szerkesztést adott ki
feladatnak, úgyhogy mindenki csendben pötyögött. Az óra felére már szinte
valamennyien elkészültünk, és miután a tanár leosztályozott minket, átvándorolhattunk
egymás gépéhez. Én Arnold mellé ültem, és Honfoglalóztunk, Virág egymagában
Pete Wentz-interjúkat nézett, Andris és Robi, mivel a szüleik letiltották őket
a netről, gyorsan ellenőrizték a WoW-ot. Jacques Skype-on csetelt valami
francia barátjával, Zsolti, Dávid, Ricsi és Cortez pedig a YouTube-on szörföltek.
Sajna, hogy Gábor mit csinált, azt nem tudom, mert az ő gépére nem láttam rá.
– Hé! Láttad a gördeszkás videód nézettségét? – kérdezte Dave Corteztől.
– Nem néztem azóta. Mennyi? – húzta közelebb a gépét Cortez.
Én meg lesütöttem a szemem. A fenébe.
Na ja. A fele én voltam. Meg Virág. Mondjuk, ez nem derült ki, de azért én
saját magam előtt is cikinek tartottam, hogy tényleg képes voltam kezdőlapnak
beállítani.
– Megtámadtak, nem figyelsz? – kérdezte Arnold, úgyhogy muszáj volt
visszafordulnom a játékhoz. És tényleg, egy bátor játékos megtámadta a
várunkat. Sajna nem sejthette, hogy Arnold az ilyet nem szereti, úgyhogy miután
hárítottuk a támadást, Arnold következő lépésként leverte az ellenfelet. Ez van.
Francián dolgozatot írtunk, és aki befejezte, az el is mehetett.
Monsieur Durand egy magazint lapozgatott a tanári asztal mögött ülve, mi
pedig igyekeztünk hamar túlesni a dogán. Elsőként Cortez állt fel, és vitte ki
a tanárnak. Monsieur Durand leellenőrizte, aztán ráfirkált egy ötöst, és
megdicsérte a választékos szókincséért.
Cortez a mögöttem lévő padjánál pakolta el a cuccait, feltűnően lassan.
Aztán a vállára kapta a táskáját, felvette a padja mellett tartott
gördeszkáját, és elindult. Mikor elhaladt mellettem, megütötte a padom oldalát,
amitől kizökkentem a feladatból, és felnéztem. Egy pillanatig tartott az egész,
hunyorogva néztem a száját, és leolvastam a megoldást a második kérdésre.
– Monsieur Ántái-Kélémén! – kopogtatta meg a tanári asztalt Durand tanár
úr, Cortez pedig elképesztő francia kiejtéssel elnézést kért, szép délutánt
kívánt, és kiviharzott a teremből.
Ámulva néztem a dolgozatomra, és végiggondoltam, amit Cortez az üresen
hagyott második kérdésre mondott. Zakatoló szívvel befirkáltam a választ, és
így kész is lettem. Megvártam, amíg a tanár kijavítja Jacques dogáját
(természetesen kitűnő lett), aztán kivittem. Monsieur Durand végigsiklott a
lapomon, aztán ráfirkálta az ötöst. Persze amíg javította és nem figyelt rám,
némán artikulálva diktáltam Virágnak a harmadik tesztfeladat betűmegoldásait.
A, A, B, A, C, D, B. Mellesleg csak Virágnak szántam, de rajta kívül négy
hunyorgó szempár is a számat figyelte, aztán gyorsan jegyzetelt.
A suliboxoknál vártam csengetésig, közben meghallgattam Kingát, aki
megérkezett a színjátszásról.
– Természetesen megkaptam a főszerepet, most van egy órás szünet a próbák
közben, addig a suliújság megbeszélésére rohanok, aztán vissza próbálni. Csak
tudnám, hogy van mindenhez tehetségem! Néha fárasztó! – sóhajtotta. Örülök,
hogy újra megtalálta önmagát, sőt, mintha az egója az eddiginél is magasabban
lenne.
A suliújság termében Timi és Máday már vártak ránk. A novemberi számot
egyeztettük.
– Ötleteket várok, méghozzá gyorsan! Dani, hogy sikerültek a deszkásverseny
képei? – kopogtatott az ujjaival türelmetlenül Timi.
– Jól, bár érdemleges helyezést nem értünk el, Antai-Kelemenről és Pósáról
is csináltam fotót verseny közben.
– Már bocs, de a tizenhetedik helyezés igenis érdemlegesnek nevezhető –
szaladt ki a számon, mire mindenki rám nézett.
Arnold a fejét csóválva, Kinga értetlenül, a többiek pedig csak úgy, mert
kíváncsiak voltak, ki szólt bele ilyen indulatosan.
– Nem, a tizenhetedik nem eredmény. Az egy rangsor. Nem újságba való –
vonta meg a vállát Dani.
– Ebben teljesen egyetértek, ugyanis én első helyezést értem el a
díjugratóversenyemen, amire, ugyebár, nem jöttél el fotózni – förmedt Kinga
Danira. A következő pillanatban mindenki egyszerre kezdett el beszélni, Kinga a
fotóst szidta, Dani magát védte, én Cortez helyezését méltattam, a 9/a-s
Krisztián követelte, hogy a deszkásversenyről írhasson, mert végig jegyzetelt,
Timi a díjugratásról magyarázott, Arnold pedig mindenkivel közölte, hogy unja
őket. A hangzavarnak Máday vetett véget egyetlen erőteljes „csendet”
kijelentésével.
– Csendet – ismételte Máday halkabban, és sóhajtott egyet. –Rendben, a
Szent Johanna számos diákja vett részt a Millenáris Parkban rendezett
versenyen, éppen ezért helyezéstől függetlenül írunk róla. Krisztián, egy
oldalt kapsz, a két induló tanulónk fényképével. Ennyi bőven elég. Na most közben,
ugye, született egy tényleges eredmény is azon a napon. Milyen anyagunk van róla?–
Nem sok. Én küldtem Danit a deszkásversenyre, így lemaradtunk Kingáról –
sütötte le a szemét Timi.
– Nem egészen – szólaltam meg, mire megint mindenki rám bámult. – Én
elmentem Kinga versenyére, és fotókat is csináltam.
A
versenyről is, meg a díjátadóról is.
– Nagyszerű!
Ez nagyszerű. – bólogatott Máday. – Akkor az „Események” rovat dupla oldalának
másik felét Renáta kapja.
– Miért? – csattant fel Kinga. – Miért ő írhat róla? Én is tudok írni róla,
elvégre ott voltam, sőt! Nyertem is – nézett körbe hitetlenkedve. Mi meg
amolyan „ezt ugye nem gondolod komolyan” pillantással meredtünk rá. Ez
hihetetlen, Kinga tényleg képes lenne a saját versenyéről és győzelméről egy
egoista, önmagasztaló cikket írni…A megbeszélés innentől kezdve simábban ment,
én megkaptam Kinga versenyének beszámolója mellett a múlt havi rovatomat, a könyv-,
zene- és filmajánlót. A novemberi szám teljes egészében a szalagavatóról szól
majd, Kinga megkapta a végzősök ruha- és táncpróbájának tudósítását, ehhez
ismét Danival kell együtt dolgoznia. Szegény srác!Máday hamar kiosztotta a
feladatokat, és mivel az újság csak az őszi szünet után jön ki, bőven lesz
időnk megcsinálni. Sőt, Timi felajánlotta, hogy október harmincegyedikéig
e-mailben is elküldhetjük, úgyhogy megvan, mit csinálok a szünetben.
Otthon vettem észre, hogy nincs rajtam az órám, és amikor tanulás és
leckeírás után bekapcsoltam a gépem, az msn rögtön villogni kezdett. Azt írta,
azonnali üzenetet kaptam, miközben nem voltam elérhető. Bemásolom:
Cortez üzenete: Nálam maradt az órád.
Ennyit írt. De ezt nekem! Hű! Megnéztem, a neve mellett zöld ikon szerepelt. Tehát online.
Válaszoltam neki, bemásolom:
Reni üzenete: Igen,
tudom. Egyébként kösz a franciát.
Cortez üzenete: nm. (nincs mit)
Hát, ennyit beszéltünk, de akkor is! Ennek is borzalmasan örülök. A
következő pillanatban Virág és Arnold szinte egyszerre írtak rám, úgyhogy
Virágnak gyorsan elküldtem a Cortezzel történt rövid csetelésem, Arnolddal
pedig Honfoglalóztam.
Cortez és az órám: 5/5 – eszméletlen, hogy hordja! Ha visszaadta, soha többet
nem veszem le!
Ida regénye: 5/5 – tök jó, csak Arnoldnak nem mondtam, mert
kicikizne miatta. Szerinte túl lányos.
Kingáról cikket írni: 5/3 – még jól át kell gondolnom, hogy fogok neki.
Október 16., csütörtök
Tökre jól indult a nap, apu elvitt minket suliba, a lépcsőn váltottam pár
szót a fiúkkal, sőt, Cortez visszaadta az órám, amit a kezéről vett le, szóval
szerintem hordta! És most rajtam van, ami rajta volt! Oké, gyerekes, de akkor
is, ez olyan jó! Aztán a hangulatom némiképp elromlott, amikor második órán
Vladár bejött rajzra.
– Na mármost – kezdte. Rosszat sejtettem. És az ösztöneim elég jók. – Az
őszi szünet előtt már nincs rajzóránk, így kiadnám a házi feladatot.
– Mit? – suttogták a többiek a hátsó padokban.
– A szép, hosszú és leginkább tétlen őszi szünetetekben nagyszerű időtöltés
a házi feladat megoldása. A munkákat november első rajzórájára várom, és
pontosan három jegyet kaptok rá. Kettőt rajzra, egyet pedig művészettörténetre.
Na, itt már többen felháborodottan közbeszólogattak. Vladárt nemigen
érdekelte, folytatta, én pedig ész nélkül jegyzeteltem az egyik füzetem
hátuljába. Három jegy Vladártól, ez nem vicc, komolyan meghúz, ha ezt elrontom.
– A feladat igen szórakoztató, párokban dolgoztok, így a művészetre kevésbé
hajlamos tanulóknak is van esélyük a jó jegyre – közölte, és éreztem, hogy ez
nekem szólt. Egyrészt, mert mindenki mosolyogva felém fordult, másrészt, mert
Vladár is. Ha-
ha.
Marha vicces.
– Tanár úr – lóbálta meg a kezét Virág. – Mi választunk magunknak párt?Igen,
én is éppen erre gondoltam. Mert akkor Virággal simán együtt dolgozunk, amiből
rossz nem sülhet ki. Vladár szinte belelátott a fejembe, mert megrázta a fejét.
– Nem, Virág, a párokat én szabom meg, természetesen a névsor alapján.
A szám szélét rágva hátranéztem, Ricsi pedig ugyanolyan gondterhelt arccal
nézett vissza rám. Megszívtuk.
– A feladat címe tehát: álomház. Fantáziaművet várok, mindent szabad,
kivéve a sablonok használatát. Engedjétek szabadon a képzeleteteket, és
készítsétek el a megálmodott ház kicsinyített változatát.
– Mármint rajzoljuk le? – kiabálta előre Zsolti.
– Nem. A feladat egy makett elkészítése.
Na, erre már mindenki begőzölt, szegény Jacques értetlenül kapkodta a
fejét, úgyhogy kissé előrehajoltam, megböktem a vállát, és suttogva elmondtam,
hogy kábé miről van szó. Ő sem örült, összeszorított szájjal motyogott
franciául. Nem túl szép dolgokat. Vladár lelkesen ismertette a feladatot, ami
röviden: lerajzolni egy elképzelt ház alaprajzát, kartonból kivágni, lefesteni és
összeragasztani. Hurrá. Óra végére totál kétségbeestem. A szekrényembe
pakoltam, és szünet nélkül azon járt a fejem, hogy mekkora lúzer dolog rajzból
bukni. Virág folyamatosan próbált lelket önteni belém.
– Majd segítek, hidd el, nem kapsz egyest. De különben nekem annyira
tetszik a feladat! Gondolj bele, egy kis ház! Mondjuk, lehetne kívülről pink és
fekete. És kis csillagok rajta! Rengeteg ötletem van! – áradozott.
– Ezt azonnal felejtsd el! – lépett hozzánk Cortez, Ricsivel együtt.
– Miért? – csodálkozott Virág, majd hirtelen megértette. – Juj, tényleg, mi
együtt készítjük! Cortez, szerinted a fekete ház pink ablakkeretekkel és
ajtóval nagyon komor? Mert megfordíthatjuk, és akkor pink az alapszín, a…
– Virág – emelte fel a kezét kétségbeesetten. – Felejtsd el, hogy bármilyen
pink szín lesz a házon.
Virág azért nem adta ilyen egyszerűen magát, úgyhogy ők ezen vitáztak. Mi
meg Ricsivel a szekrényajtóknak dőlve néztünk egymásra.
– Remélem, van érzéked hozzá, mert ha ezt rám bízod, akkor még a téli
szünetre sem leszünk kész – közöltem.
– Összedobjuk. Valahogy – vonta meg a vállát. – Egyébként Reni, nincs
kedved kémiaversenyen részt venni?– Sajnos nincs – mosolyodtam el, Ricsi pedig
hatalmasat sóhajtott. Megértem.
Duplamatekon Gazdag tanárnő szeretett volna továbbhaladni az anyaggal, de
mivel az osztálynak elég sok kérdése volt az alaprajzszámolással és –
szerkesztéssel kapcsolatban, végül a duplaóra első felét erre szántuk. Ennek ő
is örült (mert tényleg érdeklődőnek tűntünk), meg mi is (mert elmaradt egy
matek).
A nap végére már tényleg mindenki ezzel foglalkozott, Jacques-
ot
irigyelték a legtöbben, ugyanis az ő párja Andris lett, akinek a papája
építészmérnök. Erre Dave felvágott, hogy akkor az ő apja alkalmaz egy mérnököt,
hogy segítse a Robival közös házuk elkészítését, úgyhogy jöttek a jobbnál jobb
ötletek. Többen netes sablonletöltést javasoltak, meg ilyesmi, szóval ez a házi
feladat már arra jó, hogy gondolkozni kezdtünk. Sok tanár ezt még mindig nem
érte el.
Anyu jött értem a suli elé, és elmentünk vásárolni (pulóvereket, de közben
begyűjtöttük a házmodellhez szükséges anyagokat is).
Vladár házija: 5/1 – még ha az ötlet tetszene is, ki képes házmodellt
készíteni?Kötött garbó: 5/5 – kaptam egy vajszínűt és egy feketét is. J
Ida
regénye: 5/5 – szeretem, bár ma alig
olvastam, nem volt időm.
Netes böngészés: 5/2 – sehol nem találtam „házmakett-készítő oldalt.
Szerintem rosszul kerestem.
Október 20., hétfő”
Tök jól kezdődött a nap, aztán irtó nagy balhé lett a vége. Az ötödik óráig
minden rendben ment, duplaangolon párbeszédeket hallgattunk, és átvettük a még
nem ismert szavakat (Cortez látványosan unta, jogosan), kémián és francián
rendesen haladtunk az anyaggal, aztán… Aztán jött az irodalom. Kardos egyébként
sem volt jó passzban (sosincs jó passzban, de ma a szokottnál is mogorvább
volt), úgyhogy rossz napját fogtuk ki, és meg is lett az eredménye. Az egész
azzal kezdődött, hogy Dave (aki állandóan új technikai kütyüket használ) ma
behozta a legújabb megjelent E-
bookot.
Ez egy ilyen elektronikus könyv, amire nem tudom, hány ezer könyvet lehet
feltölteni, meg ilyesmi. Már napközben is a kezében volt, sőt, néhány órán
használta is, de senkinek nem tűnt fel. Kardosnak rögtön.
– Felmayer, lennél szíves elővenni a szöveggyűjteményed? –
kérte
Kardos.
– Itt van, tanár úr – mutatta fel az elektronikus könyvét. Kardos felvonta
a szemöldökét, felállt és a padjához sétált.
– Megkérdezhetem, hogy mégis mit képzelsz magadról?– Rátöltöttem a kötelező
olvasmányokat és a szöveggyűjteményt is – felelte Dávid. Hú, én már akkor
behúztam a nyakam, mert tudtam, hogy Kardos irtó pipa lesz.
Egy pillanat alatt ordibálni kezdett, olyasmiket, mint hogy „ez a szerkezet
nem pótolhatja a könyvet, az iskolában tankönyvet használunk, ami nem merül le,
aminek papírjai vannak, amit lapozni lehet…” Szegény Dávid tovább rontott a
helyzeten, amikor mondta, hogy ezt is lehet lapozni az érintőképernyő segítségével,
ráadásul nem merül le… Kár volt.
– Felmayer, mond neked valamit a Gutenberg név? – kérdezte, két kézzel
támaszkodva a tanári asztalon. Igazán zabos volt.
– Ez egy kereső, mint a Google? – kérdezte Dávid. Én csak lesütöttem a
szemem.
A következő pillanatban szerintem már az egész iskola visszhangzott Kardos
üvöltésétől, ráadásul, és ez már mindenkit érintett, őszi szünetre feladott két
házi dolgozatot, totálisan eltérve az anyagtól. Egy ötoldalast „Gutenberg,
avagy az első nyomtatott könyv hatása a világra” és egy hatoldalast(!) „A
könyv, ami megváltoztatta az életemet” címmel. Na, ezen tényleg mindenki kiakadt.
Óra végén, amikor Kardos kiviharzott, szinte valamennyien a teremben maradtunk,
és megbeszéltük a dolgokat.
Illetve én nem, én csak hallgattam. A második házidolgozat egyébként
egyáltalán nincs ellenemre, sőt, még örülök is neki, de ezt senkinek nem mertem
mondani.
– Kardos nem normális! Két házidolgozat? – ütögette a fejét a padba Zsolti.
– Kösz, Dave, pont ezt akartam csinálni a szünetben – bólogatott gúnyosan
Robi.
– Most mi van? Nem halsz bele, ha egy délután kihagyod a WoW-ozást és
letöltesz pár házidogát a netről – vágta rá Dávid.
– Felejtsd el, Kardos a múltkor is észrevette.
– Most ki kell olvasnom egy könyvet? – nézett maga elé riadtan Andris. Na,
ez fájt.
– Próbáld ki, annyira nem nehéz. Csak vigyázz, hogy vízszintesen olvass, ne
függőlegesen – szólt Arnold, és meg kell hagyni, ez a mátrixos poénja nekem
komolyan tetszett.
– Nem kell olvasni – üvöltött közbe Zsolti. – Itt az ész!Hangoskönyv! –
mutatott a homlokára azt bizonygatva, hogy van esze. Hát, nem is tudom.
Nap végére a többiek leleményesen kitalálták, hogyan ússzák meg az
olvasást. Úgy tűnik, Gábor, Jacques, Kinga, Arnold és én írjuk magunktól, a
többiek vagy filmen nézik, vagy hangoskönyvként hallgatják meg.
Kezd kicsit sok lenni az őszi szünetre szánt házidolgozat.
Ráadásul Máday ig. hely. belevette a házirendbe, hogy tilos elektronikus
könyvet használni tanórák alatt. Ez nem jött be Dávidnak, pedig nem akart
rosszat. Csak így sült el. Az olvasókörön Kardos még mindig kicsit fájlalta,
hogy a technika kezdi kiszorítani a könyveket, úgyhogy hiába volt terítéken
Coelho Az Alkimista című könyve,
állandóan visszakanyarodott a fájdalmára.
– Fogd csak meg! A könyvnek illata van. – dugta az egyik olvasókörös kezébe
a könyvet, aki eléggé megrettent a tanár kirohanásától, úgyhogy szagolgatni
kezdte.
– A könyv érték! Eszmei értéke van! Elektronikus könyv. Hah! – fogta a
homlokát Kardos.
Azért én valamennyire átérzem a problémáját. Egy igazi könyvszerető ember
nemcsak olvassa a könyvet. Hanem szereti is.
Tőlem is idegen, hogy egy kütyü képernyőjét nézve olvassam, mondjuk, Austen
regényeit. Kizárt dolog.
Otthon anyu mélységesen egyetértett Kardos döntésével, apu is hümmögött.
– Egyáltalán nem értem, hogy miért kell ennyire technika-
orientáltnak
lenni – szólt anyu, miközben lerakta elénk a vacsit. (Rántott padlizsán, brr.)
Közben meghallgattam, hogy a mai kölkök mennyire furák ezzel a
mobil-internet mániával. Na persze a meteorológusok sem láttak az elmúlt x
évben igazi felhőt, mert előbb nézik a netes műholdképet, mint az eget, de ez
mindegy.
Cortez duplaangolon kijavította az egyik hibás mondatom: 5/5 – no comment. J
Kardos kirohanása: 5/3 – jogos, de az egész osztály szív a házidolgozatok miatt.
Netes böngészés: 5/2 – még mindig nem találtam sablont a maketthez.
Dave körüzenete a közösségi portálon: 5/4 – egy online könyvesboltot
ajánlott, letölthető könyvekkel. Nem akar tanulni a maiból.
Október 21., kedd
Apu reggel szokás szerint suliba vitt minket. Virággal végigbeszéltük az
utat, apu pedig csendben hallgatott minket, csak néha szólt bele, olyanokat,
mint például: „Kardos a magyartanár?” vagy éppen: „Pontosan mit kell azon
érteni, hogy Reni párja Ricsi?”. Megnyugtattuk, hogy a rajzházin kívül semmit,
aztán már ki is szálltunk.
Kardos pontosan kezdte az órát, már csengetéskor az ajtóban állt, és
becsapta maga mögött. Néma csendben bújtuk a tankönyvet. Mindenki. Öt perc
elteltével Arnold benyitott.
– Jó reggelt – köszönt.
– Neményi, örülök, hogy megtaláltad az iskolát – húzta ki Kardos a naplóból
az igazolatlant, és átírta késésnek. Ezt hetente megteszi, úgyhogy rutin.
– Elnézést – vonta meg a vállát Arnold, és letett a tanári asztalra egy
vaskos papírköteget.
– Ez mi?– A két házidolgozat – indult a helyére Arnold, figyelmen kívül hagyva
a többiek döbbent képét.
– Tegnap adtam fel az őszi szünetre – csodálkozott a tanár.
– Igen, tisztában vagyok vele. – közölte tárgyilagosan Arnold.
– Nos, nagyra értékelem az igyekezeted – emelte fel a lapokat Kardos, és
amíg mi a könyvet olvastuk, ő a dolgozatokat.
Óra végére Arnoldnak nem szerepelt késés a neve mellett (mivel egész éjjel
ezt írta), és kapott két ötöst. Megérdemelte.
Akkor is, ha a többiek megvetéssel nézték.
A szünetben az udvaron Arnold hozzám fordult.
– Te elkezdted már?– Nem, még csak kiválasztottam, hogy miből írom –
feleltem.
– Na és mi az a könyv, ami megváltoztatta az életed? – kérdezte vigyorogva.
– Megversenyeztettem a Büszkeség és
Balítélet et a Szép remények
kel.
– Melyik nyert?– A Szép remények.
– Mi mást várhatnék egy Dickens-őrülttől? – rázta meg a fejét mosolyogva.
– Én sokat gondolkoztam – szólt közbe Virág. Erre a mondatára Arnold
különösen odafigyelt.
– És? Jutottál valamire? – kérdezte türelmetlenül, mert Virág látszólag
befejezte a mondatot.
– Ja, aha – bólogatott. – Azt hiszem én a Lassie-t írom. Az a könyv nagy
hatással volt rám.
Összeráncolt szemöldökkel figyeltük. Először azt hittük, hogy viccel, de
kiderült, hogy nem. Viszont példás, hogy Virág nem csal, nem néz meg filmet
vagy vesz hangoskönyvet, abból ír, amit olvasott. És ha az a Lassie, akkor a Lassie.
Mellesleg Arnold az Isteni
színjáték ból írta, a feladott hét oldal helyett tizenkilencet. Ez jellemző.
Monsieur Durand francia kultúrán beállt azon kedves tanárok sorába, akik a
szünetre házit adtak, bár az ő házija eltörpül a rajz és az irodalom mellett.
Egy általunk választott francia filmből kell kétoldalas dogát írni. Ez tényleg
nem vészes.
Csakhogy ezzel annyira nőtt a szünetben elvégezendő feladataim sora, hogy
kimondottan szünetem nem is lesz. A suliújság, a makettház, a két irodalom
házidoga és a francia film.
Óriási. És ha ez még nem lenne elég, az aulában lévő faliújságra kiraktak
egy „Az őszi szünet programjai” című szórólapot, amit egyébként a szekrények
ajtóréseibe is becsúsztattak. Értetlenül vettem a kezembe, és Virággal együtt
elolvastuk. Bemásolom:
10/24
– látogatás a British Councilba – kísérő Mr. O’Realy
10/25
– látogatás a Szépművészeti Múzeumba (Egyiptomi kiállítás) – kísérő Barka
Gabriella
10/25
– látogatás a Magyar Nemzeti Galériába – kísérő Vladár Ervin
10/26
– látogatás a Millenáris Parkba (informatika kiállítás) – kísérő Tölgyessy
László
10/27
– látogatás a Fővárosi Szabó Ervin könyvtárba – kísérő Kardos Kálmán
10/28
– látogatás a Csodák Palotájába – kísérő Gazdag Márta
10/29
– látogatás a Francia Intézetbe – kísérő Alphonse Durand
10/30
– látogatás a Planetáriumba – kísérő Farkas Evelin
10/31
– reggel 9-től délig – halloween tökfaragó versen az iskolában este 6-tól
kilencig – jelmezbál a tornateremben (témája varázslók és boszorkányok)
11/1
– 2 – kirándulás a Normafánál – kísérő Szekeres Tamás és Korponay Andrea
– Ez mit jelent? – kérdeztem Virágot, aki ugyanolyan csodálkozva nézett
vissza rám. Az általánosban soha nem volt iskolai program a szünetekben.
Örültek, ha végre nem láttak minket. A Szent Johannában ezek szerint ez is
máshogy van.
Amikor kicsengettek az utolsó óráról, az ofő bejött hozzánk, és kérte, hogy
pár percet még maradjunk.
– Tehát akkor holnap mindenki ünneplőben jön, és pontosan érkezik –
közölte, a mondat második felét Arnoldnak címezve. –A tornateremben reggel
kilenckor kezdődik az ünnepség. Köszönöm – szólt, mire a fél osztály feltette a
kezét. – Van még kérdés? – nézett körbe. Mindenki az őszi szünet programjainak
a szórólapját lóbálta.
– Ó, igen – vakarta meg a homlokát az ofő. – Ezek a programok nem kötelező
jellegűek, viszont igen nagy népszerűségnek örvendenek a diákok körében.
Elmondta, hogy minden reggel kilenckor van a találkozó a suli előtt, és
egy-egy szaktanár kíséretében látogatják a diákok a kijelölt programokat. Bár
elsőre tényleg őrültségnek tűnik, hogy egy tanuló az őszi szünetben
szaktanárral és diákokkal jár múzeumba vagy kirándulni, jobban átgondolva ez
tökre jó dolog.
Otthon megmutattam anyuéknak a szórólapot, akik igazán lelkesedtek érte,
szerintük nagyszerű, hogy a suli a szünetben is ad lehetőséget arra, hogy a
diákok több időt töltsenek együtt, ráadásul tanár felügyeletével, értelmes programokon.
Utolsó tanítási nap az őszi szünet előtt: 5/5 – viszonylag laza nap volt. J
Szent Johanna őszi programajánlója: 5/5 – először tényleg megdöbbentett, de
tuti, hogy részt veszek valamin.
A házi dolgozatom Gutenbergről: 5/5 – délután meg is írtam, két óra alatt
megvoltam vele.
Ricsi küldött e-mailt a makettház terveiről: 5/5 – lekötelezett.
Komolyan. J
Október 22., szerda
Hisztisen indult a napom, ugyanis a Szent Johannás egység ünneplőcuccom
(kék rakott szoknya, fehér blúz, kék blézer és piros selyemkendő) nem nyerte el
a tetszésemet. Mármint magamon. A blézer és blúz még oké, de a szoknya! Máday mániája
szerint térdig ér, ami a lehető legnyomorultabb választás, úgy nézek ki benne,
mint egy amerikai film cserkészlánya, aki sütiket árul.
– Vastag a vádlim! – toporzékoltam az étkezőasztal mellett, anyuék nem kis
meglepetésére.
– Ne butáskodj, teljesen normál méretű a vádlid! – erősködött anyu, és
apuval együtt a lábamat pásztázták, hogy mégis miről beszélek.
– Nem! Vastag. A szoknya béna, vagy legyen rövidebb, vagy hosszabb! Nézd
meg, hogy nézek ki menet közben! – dühöngtem, és elsétáltam az ajtóig, majd
vissza.
– Normálisan – felelték egyszerre.
– Utálom! Utálom, mert hülyén áll! – nyafogtam. A szüleim rögtön
megbeszélték, hogy a szakkönyvek szerint ez egy tipikus „reggeli kamaszhiszti”,
majd elmúlik. Ezzel sokat segítettek.
Virág legalább annyira kivolt, mint én. Görbe háttal ácsorgott a kapunk
előtt, és a blézere alját húzkodta. A haja teljesen az arcába volt fésülve.
– Rohadt zakó! – közölte köszönésképpen.
– Virág, igazán csinos vagy ma! – mosolygott rá apu. Virág csak motyogott
valami köszönetfélét, és tovább gyűrte magán a ruhát.
– Vastag a vádlim ebben a szoknyában! – szóltam Virágnak, aki ezúttal a
blézerének egészen szűk ujját próbálta felhúzni.
– Beszorultak a karkötőim az ujjába!Valóban, Virág blézerének az ujján
tisztán látszott, ahogyan a karkötői kidudorodnak alatta. Talán le kellett
volna vennie.
Mindegy. Ilyen dühkitörésekkel érkeztünk a sulihoz. A bejárat előtti
lépcsőn Cortez, Ricsi, Dave és Zsolti ácsorogtak. Képtelen vagyok leírni, hogy
mit éreztem, amikor megláttam Cortezt öltönyben. És bár sokat olvasok, azt
hiszem, nincs megfelelő szókincsem arra, hogy jellemezzem Cortez kinézetét az ünneplőcuccban.
– Ez nem ér, ti lehettek nadrágban! – szólt Virág csalódottan a fiúkhoz.
– Még szép, hogy lehetünk, ez francia suli, nem skót – vágta rá Zsolti. Én
halványan elmosolyodtam, Virág meg nem értette.
Közben mellettünk egy rakás egységruhában lévő diák lépkedett fel a
lépcsőn, a fiúk sötétkék öltönyben, kék-fehér-piros nyakkendőben, a lányok
ugyanolyan ruhában, mint amilyen rajtunk is volt.
– Szerintetek meddig tart ez az izé? – kérdezte Dávid az óráját nézve.
– Hű, de baromi jó az órád – lépett mellé azonnal Virág. Dave feltűrte a
zakója ujját, hogy jobban látsszon.
– A víz alatt kétezer méterig jó – magyarázta.
– És mégis mikor merülsz le két kilométerre? És hova? –
röhögött
Cortez. Jogos, ez tényleg jó kérdés.
– Nem mindegy? A lényeg, hogy ha akarnék, az órám kibírná – vonogatta a
vállát Dave.
Arnold lépett hozzánk, szinte megdöbbentő volt ilyenkor látni.
Ritka alkalom. Ő is egységruhában volt, csak ő lázadóra vette a figurát:
hagyta, hogy az ing kilógjon a zakója alól, a nyakkendőjét pedig nem kötötte
meg, csak hanyagul a nyaka köré dobta.
– Neményi, alig ismertelek meg az őrült bölcsész jelmezed nélkül – szólt
Zsolti, és jót röhögött a saját poénján. Arnold csak unottan az égre nézett,
válaszra sem méltatta.
Együtt mentünk be az épületbe, az aulában Máday állt, és szigorúan rendre
utasította az érkezőket.
– Antai-Kelemen, azonnal tedd el a zenelejátszót! – rikácsolta, ahogy
beléptünk. – Neményi, azonnal igazítsd meg az öltözéked! – folytatta, majd
sóhajtva Virágra meredt. – Bencze, könyörgöm, fésüld ki a hajad a szemedből, mert
nekimész valaminek!Hát, így jutottunk át az aulán, szinte valamennyien kaptunk néhány
instrukciót, aztán az udvaron áthaladva a tesiterembe mentünk.
Az ofő a bejáratnál várt, és megmondta, hogy a lelátó melyik oldalán melyik
sor a mi osztályunké. A tornaterembe érve kicsit meglepődtem, mert egy színpad
állt a bal oldali kapu helyén.
Felgyalogoltunk a lelátóra, oda, ahová az ofő utasított minket (meg oda,
ahol a többi osztálytársunkat láttuk). Kingán kívül már mindenki ott volt (ő,
ugye, a darabban szerepel), úgyhogy leültünk a szabad helyekre. Jacques és
Gábor között csak három hely volt, Arnolddal és Virággal odaültünk, Cortezék
négyen pedig elénk, Andris és Robi mellé. Az ünnepség perceken belül
megkezdődött, a fények elhalványultak, és a színpadra irányították őket. A délelőtti
fény így csak a tornaterem szűk ablakain világított be gyéren, máskülönben
homály volt. Borrel igazgató úr mondott egy rövid beszédet, aztán következett a
színdarab. Minden erőmmel azon voltam, hogy odafigyeljek, de nehezen ment,
ugyanis az előttünk lévő sorban Ricsiék folyamatosan hülyültek. Először Dave
vette elő a telefonját, és valami filmet nézett rajta, Ricsi és Cortez a
zenelejátszójukat nyomkodták, Zsolti pedig a büfében vásárolt egész zacskó
robbanós cukorkát szórta a szájába, amitől annyira pezsgett és csattogott a
feje, hogy mi is tisztán hallottuk.
Szóval ők így élvezték az előadást. Balomon Arnold unottan bambult,
jobbomon Virág aludt. Tényleg úgy tűnt, csak én nézem a műsort. Már vagy tíz
perce tartott, amikor a hátunk mögül előrenyúlt egy pálca, és sorban rácsapott
Ricsiék fejére. Mind a négyen döbbenten fordultak meg, aztán amikor látták,
hogy nem mi voltunk, mögém néztek. Máday állt a lépcsőn, és dühödt képpel,
indulatosan susogott.
– Kérem! Mindet!Sorban hátraadták nekem a zenelejátszókat és telefonokat,
én pedig hátraadtam Mádaynak.
– A cukrot is! – olvastam le a szájáról. Előrehajoltam Zsoltihoz.
– A cukrot is kéri.
Zsolti a kezembe nyomta a maradék (négy zacskó) cukrot, én meg hátraadtam
az ig. helyettesnek, mire Máday mindent zsebre vágott, és a félhomályban tovább
botorkált egy másik sorhoz, ahol összesen hét diák fejére csapott rá, és
begyűjtött pár zenelejátszót meg perecet. Ezután kénytelen volt mindenki az
előadást nézni. A színpadon éppen Kinga üvöltött tisztán artikulálva, amitől
Virág felriadt.
– Ez már Petőfi? – biccentett a színpadon álló Kinga felé.
Arnold előrehajolt, hogy rálásson Virágra, és lesajnálóan megrázta a fejét.
– Ez október 23.
– Na és? – pislogott Virág.
– Aludj vissza, majd március 15-én felkeltünk, és akkor képben leszel –
susogta Arnold. Virág unottan megvonta a vállát, és ujjaival még inkább a
szemébe fésülte a haját. Szerintem visszaaludt.
A kimerítő és hosszú vagy éppen kimerítően hosszú előadást követően véget
ért az ünnepség, és a diákok egyszerre nyomultak a kijárat felé.
A folyosón láttuk Kingát, aki a stúdiósokat üldözte, hogy azonnal meg
akarja nézni a videófelvételt, amit készítettek.
Délután Virág átjött, és megnéztük a La
Boum (Házibuli) első és második
részét, mert ebből írjuk a francia kultúra házidogát.
Mármint én az elsőből, Virág pedig a másodikból. Mellesleg nagyon-nagyon
tetszik mindkét film, mondjuk, nem értettünk egyet Virággal, mert szerinte
Mathieu a helyesebb, szerintem viszont Philippe. J
Ünnepség: 5/3 – unalmas volt, de végig Cortez haját néztem (mivel előttem
ült), úgyhogy elvoltam.
Házibuli 1-2: 5/5* – akárhányszor meg tudnám nézni.
A vádlim az ünneplőben: 5/1 – szerintem mindenki azt nézte.
Komolyan, észrevettem! L
Vádlifogyasztó gyakorlat: 5/1 – egy darabot sem találtam a neten. L
Október 30., csütörtök
Jaj. Úgy tűnik, a szünet még zsúfoltabb, mint amikor suli van.
Ezermillió dolgot csináltam, többek között megírtam az irodalom házidogát a
Szép remények ből, a francia
házidogát a Házibuli ból, megcsináltam
a cikkeket a suliújságba, és el is küldtem e-mailben.
Ezenkívül részt vettem a suliprogramok közül egy csomón (voltam könyvtárban,
a British Councilban, egyiptomi kiállításon, a Francia Intézetben és ma délelőtt
a föcitanárral a Planetáriumban).
Vagy Virág, vagy Arnold mindig velem volt, de mivel sokan mentünk,
megismertem egy csomó felsőbb osztályba járó diákot.
Ami pech, hogy Cortezék egyikre sem jöttek, Virág mesélte, hogy ők az
infótanárral mentek a Millenárisba. Oda meg én nem mentem.
Ricsi ma délután háromra jött át, így beszéltük meg. Kicsit ideges voltam
miatta, épphogy hazaértem a Planetáriumból, pont annyi időm maradt, hogy
váltsak pár szót anyuval.
– Reni, nézd csak, hazahoztam a három jelmezt! – tette fel az étkezőasztalra
a szatyrot.
Ja, igen. Ezt elfelejtettem megemlíteni. Szóval Kinga a hét elején
felhívott, és közölte, hogy megnézte a Szent Johanna honlapján a tavalyi
halloweeni jelmezbál képeit. Részletesen és végtelenül kimerítően ecsetelte,
hogy a díjazás osztályonként történik (amiről egyébként nem tudtam, én azt
hittem, személyenként), és szerinte egyformán kéne öltöznünk. Még mielőtt
bármit mondhattam volna, rábeszélt, hogy vállaljam a három lány (vagyis Virág,
Kinga és a saját) jelmezének beszerzését, amíg ő a fiúkat próbálja meg rávenni,
hogy vegyenek részt az egészben. Azzal zárta, hogy „ne feledd, ez verseny, úgyhogy
nyernünk kell!”, aztán lerakta. Szóval emiatt van, hogy anyu szerzett nekünk
jelmezeket. Kirámoltam a szatyorból a fekete kapucnis köpenyeket és a parókákat.
– Hű, ez igazán boszorkányos – tettem fel azonnal a fekete parókát, és a
tükör előtt állva igazgattam.
– Milyen jól áll! – lépett elém anyu, és ő is igazgatni kezdte rajtam a
hosszú, fekete hajat. A következő pillanatban kopogtak, úgyhogy gyorsan az
ajtóhoz siettem, és kinyitottam.
– Hello, Cher – lépett be lazán Ricsi. – Klassz ház – közölte.
Zavartan leszedtem a fejemről a parókát, és kicsit felborzoltam az eredeti,
lelapult hajam.
– Szervusz, Richárd – köszöntötte anyu (a „fiúvendégem” érkezésére apu is
kijött a dolgozószobájából, és fürkészve nézett végig Ricsin).
A szokásos bemutatkozás után azon tanakodtunk, hogy hol szórakozzunk a
makettházzal.
– Gyerekek, én nem bánom, de össze ne ragasztózzátok az étkezőasztalt! –
mondta anyu. Így hát (apu ellenkezését figyelmen kívül hagyva) a szobámba
mentünk ragasztgatni.
Na persze, nem vagyok hülye, amikor megtudtam, hogy Ricsi átjön, rendesen
elrámoltam a szobámból: nemcsak a plüssöket tettem el és az ágyamat takartam
le, hanem a tükrömet is megtisztítottam a „szuper Cortez” rajzoktól.
Ricsi megjegyezte, hogy a szobámban túl sok a könyv és túl kevés az olyan
dolog, ami őt érdekli, aztán leült az egyik babzsák fotelembe, és előszedte a
táskájából a kartonra kinyomtatott alaprajzot.
– Először fessük le vagy ragasszuk össze? – kérdezte. – És nincs valami
zenéd?Mivel az én zenéim egyáltalán nem tetszettek volna neki, bekapcsoltam egy
internetrádiót (amin pop-punk és rockzene ment), aztán levágódtam a másik
babzsák fotelbe, és a kartonlapot nézegettem.
– Először fessük le – tanácsoltam.
Ezzel elvoltunk legalább két órán keresztül. Közben pedig nem is éreztük
olyan rosszul magunkat, néha még nevettünk is, amikor például teljesen
elrontottuk, mert a tető helyett a ház „oldalát” festettem le vörösre.
Egyébként azt rögtön tudtuk, hogy egy nap alatt nem leszünk készen. Anyu közben
hozott nekünk üdítőt meg chipset, én pedig bekapcsoltam az msn-t, mert
elakadtunk, és gondoltam, Virág segítsége jól jönne. Szerencsére online volt, úgyhogy
webkamerázni kezdtünk.
– Szia, Reni! – jelent meg a videóablakban Virág mosolyogva, majd
borzalmasan integetni kezdett. – Szia Ricsi!– Ott van Ricsi? – jött egy hang
Virág háta mögül, a következő pillanatban pedig Cortez félrelökte Virágot, és
leült a gépe elé.
Gondterheltnek tűnt, én pedig fülig elvörösödtem, mert soha nem webkameráztam
még vele.
– Ricsi! Ments meg, könyörgöm!– Mi történt? – ült le mellém Ricsi, és így
már négyen webkameráztunk.
– Megőrjít! Nem érti meg, hogy nem akarok Pete Wentz-
kartonfigurát
a ház nappalijába! – fogta a fejét.
– Miért nem? Jópofa lesz! Beültetjük a tévé elé! – jött Virág hangja
valahonnan.
– Nem ültetjük be! Tudod mit? Beteszem a papírzúzóba, és ledarálom! – fordult
felé Cortez. Ezek után veszekedni kezdtek.
– Várjatok már! – szóltam közbe. – Milyen nappaliba? Cortez kiment a
képből, aztán Virág óvatosan felemelt a háttérben valamit, és közelebb hozta a
kamerához.
– Te jó ég! – szaladt ki a számon, és azt hiszem, Ricsi is ezt gondolta.
A kamerában látható „makettház” nem egyszerűen profi volt, hanem
eszméletlen, elképesztő mestermunka. Körülbelül negyven centi magas, középen
szétnyitható, így nemcsak a ház külseje, hanem a belseje is láthatóvá vált,
szobákkal meg mindennel. Egy kész babaház, csak nem a komolytalan kategóriában.
– Ez elképesztő! – motyogtam, és akaratlanul is hátranéztem a földön heverő
szétvagdosott, összevissza festett kartonlapunkra.
– Várj, ez még nem minden! – lelkesedett Virág. – Cortez, hová tetted a
kertet?– Mi, nektek kertetek is van? – hajolt bele a kamerába Ricsi, mintha így
jobban látna.
– Gördeszkaparkkal és medencével – bólogatott Cortez.
Na, ez már több mint pofátlanság. Nem elég, hogy ügyesek, tehetségesek és
csak úgy összedobtak egy makettházat környezettel együtt, de még képesek azon
veszekedni, hogy egy Pete Wentz-figura üljön-e a nappaliban, vagy sem. Nekünk nemhogy
nappalink, még házunk sincs! Mellesleg bármit megadtam volna egy cseréért, hogy
Cortezzel lehessek párban.
Nemcsak a garantált ötös miatt, hanem mert… hanem mert ő Cortez! Azért az
hozzátartozik, hogy a makettezésből nem sok lett, ugyanis végig webkameráztuk a
délutánt, Virág és Cortez rendesen kiröhögött minket a nyomorult kartonlapjaink
miatt, de egyébként tök jó volt.
Planetárium: 5/5 – anyuval, mondjuk, sűrűn járunk, de a sulival is
ugyanolyan jó volt. J
Jelmezek: 5/5 – kíváncsi vagyok, hogy fogunk kinézni. J
Ricsivel a rajzházi : 5/3 – szinte semmit nem haladtunk, a hétvégén
folytatjuk.
Webkamerázás Cortezzel: 5/5 – ha nem is konkrétan egymással, de akkor is
wow! J
Cortez és Virág háza: 5/5 – no comment. Tuti kiállítják.J
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése